20 oktober

Får många frågor angående hundar.. en sak vill jag bara göra klart. Liten hund som stor, man måste oavsett storlek vara konsekvent!
Har märkt att folk behandlar en liten hund på helt annat vis än en stor. En liten hund biter när man ska ta av halsbandet.. "jag blev rädd". Fallet var här att tjejen inte förstod att man inte får visa rädsla mot en liten hund, att hunden märker det SÅ fort. Att hunden redan där har "vunnit". Men hon tyckte inte att det gjorde något att hunden reagerade genom att bita "för den var ju liten".. so what?

Så kommer jag där och ska visa, det är då absolut inga problem att få av halsbandet, ne för jag är lugn, bestämd och visar att det är jag som bestämmer.

Många glömmer också hur viktig det är att berömma hunden när den gör rätt.. det är väldigt lätt att "neja" hunden och visa när den gör fel. Men LIKA viktigt är det att visa när den gör rätt. Hur ska hunden annars veta att den gjort rätt? Då blir dom osäkra och vet inte hur dom ska bete sig.. och DET är farligt.


Yeye, nu har ni fått svar på det.

Tränade som sagt igår, det var himla skönt! Idag blir en vilodag från gymmet, kroppen måste ju återhämta sig. Men imorgon kör jag igen =) Otroligt.. jag längtar efter att träna!

Och ikväll börjar apellkursen, spännande.. skulle tydligen vara lydnad ikväll. Alltid roligt att göra nya saker med sin hund.


Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0